Köpvillkor

Här hittar du de kompletta köpvillkoren för ekdahls-mobler.se.

Allmänt
Avtal om köp ingås mellan dig som kund och L. Ekdahls Möbler AB med organisationsnummer 556075-7543 (Nedan kallat Ekdahls Möbler AB)

Bolagsinformation:
L. Ekdahls Möbler AB
Åkersvägen 44
568 30 Skillingaryd
T: +46 (0)370 733 70
shop@ekdahls-mobler.se

Handla
Vi vänder oss till både företagskunder och privatpersoner. För att kunna beställa på ekdahls-mobler.se som privatperson måste du ha fyllt 18 år. För dig som företag krävs att du är registrerad hos Bolagsverket och har fått svenskt godkänt organisationsnummer. Du ansvarar för att de lämnade personuppgifterna och organisationer är korrekta. Ekdahls-mobler.se förbehåller sig rätten att kontrollera dessa uppgifter. Information kring hur ekdahls-mobler.se hanterar dina personuppgifter hittar du i Ekdahls Möbler AB:s integritetspolicy.

Vår strävan är att all information på ekdahls-mobler.se ska vara uppdaterad och korrekt men i undantagsfall kan det förekomma felaktiga uppgifter. Ekdahls Möbler AB reserverar sig för och förbehåller sig rätten att rätta felaktiga uppgifter kopplat till pris, leveranstid, feltryck i produktbeskrivningar eller andra felaktiga uppgifter på ekdahls-mobler.se. Vi resereverar oss också för eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar.

Alla immateriella rättigheter på ekdahls-mobler.se tillhör Ekdahls Möbler AB eller dess licensgivare. Innehållet såsom varumärken, bilder, produktnamn, beskrivningar, layout, grafik och så vidare är skyddade genom upphovsrättslig lagstiftning och får inte kopieras eller användas utan skriftligt godkännande av Ekdahls Möbler AB.

Avtal och beställningar
För att kunna genomföra ett köp på ekdahls-mobler.se måste du godkänna dessa köpvillkor och bekräfta att du har tagit del av och godkänt informationen om hantering av personuppgifter.

Ett bindande avtal om köp ingås i och med att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från ekdahls-mobler.se till din e-postadress. Vi ber dig att noggrant läsa igenom orderbekräftelsen för att ta del av viktig information kring ditt köp och tider för leverans. Innehåller orderbekräftelsen felaktiga uppgifter ber vi dig att omedelbart kontakta vår kundtjänst.

När du genomför en beställning på ekdahls-mobler.se ska du vara medveten om att det medför en betalningsskyldighet för beställda varor.

Priser
Alla priser är angivna i Svenska kronor (SEK). I priserna på ekdahls-mobler.se ingår moms om 25 %. I kundkorgen när du gör din beställning ser du det totala priset för valda varor inklusive alla avgifter, moms och frakt.

Betalning
Genom vårt samarbete med Qvickly AB, Östergatan 20, 211 25 Malmö, Sverige (”Qvickly”), erbjuder vi Qvickly Checkout där betalningen görs direkt till Qvickly. Qvickly Checkout är Qvickly kompletta betalningslösningar.

Qvickly Checkout är:

Betala Direkt = kortbetalning VISA, Mastercard
Faktura – betala inom 14 dagar. Betalningstiden är 14 dagar från fakturadatumet och medför ingen fakturaavgift.
Delbetalning 3,6, och 12 månader.

För mer information kring betalningsalternativen är du välkommen att besöka Qvickly.se eller kontakta Qvicklys kundservice. För att vi ska kunna erbjuda ovanstående betalningsalternativ behöver vi överföra dina person-, kontakt- och orderuppgifter till Qvickly och deras eventuella underleverantörer. För ytterligare information rekommenderar vi dig att läsa Ekdahls Möbler AB:s integritetspolicy och Qvicklys integritetspolicy.

Leverans
När du beställer en vara på ekdahls-mobler.se har du möjlighet att välja bland tillgängliga leveranssätt. De leveranssätt som är tillgängliga för just din beställning visas i varukorgen i samband med att du lägger din beställning. De olika leveranssätten beskrivs nedan. Om du önskar leverans utanför Sverige ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

Hemleverans till tomtgräns – Leverans sker till trottoar/tomtgräns. Avemballering ingår inte.
Leverans till Service-point – Leverans sker till Service-point.

När varorna finns på vårt lager redo för leverans kontaktar vår speditör dig för bokning av ett leveransintervall. Avisering till dig sker sedan cirka 30 minuter innan leverans så att du vet att transportören är på väg. Du måste vara tillgänglig via det telefonnummer som du anger vid beställningen och du behöver vara hemma under hela tidsintervallet.

För att vi ska kunna leverera dina varor i tid är det viktigt att du informerar speditören om sådant som kan påverka leveransen och som är relevant för vald leveransmetod, så som svårframkomlig väg, portkod, tillgång till hiss och så vidare. Våra bilar kan leverera så länge det finns farbar väg eller via Trafikverkets färjor. Övrig båttransport och leverans från sådan transport måste ordnas och bekostas av dig.

När du tar emot din leverans behöver du visa giltig id-handling för transportören.

Avbokning av leverans ska ske senast 24 timmar innan godset lastas på bil.

Om leverans inte kan ske och det beror på dig eller att avbokning sker för sent kan en ny leveranstid avtalas mot en tillkommande fraktavgift på 600 SEK inklusive moms.

Service-point
Mindre försändelser skickas som paket och kan hämtas ut hos närmaste utlämningsställe. När paketet är klart för utlämning får du en avisering via sms, om du har angett telefonnummer, eller via en postavi till din brevlåda. När du hämtar din leverans på Service-point behöver du visa giltig id-handling. Outlösta paket debiteras med 250 SEK inkl. moms.

Fraktkostnad
Fraktfritt med leverans inom Sverige.

Leveranstid
Leveransveckan från fabrik för din beställning framgår av orderbekräftelsen. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från när vi tar emot din order till tiden för att beställningen har skickats från vårt lager. Om leveranstiden blir längre än vad som framkommer av orderbekräftelsen meddelar vi dig så snart vi fått information om förseningen. Ekdahls Möbler AB ansvarar inte för försening som beror på dig eller tredje part, och som ligger utanför vår kontroll. Tänk på att en leveransvecka menas arbetsvecka, det vill säga vid semester och jul kan leveranstiden bli längre. Produktionen är generellt stängd fyra veckor i juli och en vecka kring jul.

Transportskador
När du tar emot en leverans ska godset alltid kontrolleras för transportskador. Eventuella transportskador, så som godsskada, emballageskada eller saknat kolli, ska noteras på mottagaravin och signeras av både dig och transportören.

Du ska sedan anmäla transportskadan omedelbart till: shop@ekdahls-mobler.se
Om skadan upptäcks först efter uppackningen ska anmälan om skadan göras till Ekdahls Möbler AB inom 7 dagar från dagen då du tog emot varan. Om anmälan är gjord efter 7 dagar gäller inga ersättningar för transportskador.

Ångerrätt
Vid köp i vår e-handel eller via telefon har du som privatperson, enligt gällande distanshandelslag, rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka en vara utan att ange skäl. Du behöver meddela oss via mail till shop@ekdahls-mobler.se om att du vill utnyttja ångerrätten inom 14 dagar från dagen då du tog emot varan. Varan ska sedan skickas tillbaka inom ytterligare 14 dagar från dagen då vi tog emot ditt meddelande om att utnyttja ångerrätten.

Varan ska vara i lika gott skick som när du tog emot den, den ska vara omonterad, oanvänd och oskadd. Varan ska packas i originalförpackningen vid retur. Du får betala returfrakten och hanteringskostnaden på 700 SEK inkl. moms när du utnyttjar ångerrätten. För att returnera varan ber vi dig kontakta shop@ekdahls-mobler.se som hjälper dig vidare.

Återbetalning görs till vald återbetalningsmetod när vi har tagit emot och godkänt din retur. Återbetalning görs av hela ordersumman, dock med avdrag för kostnaden för returfrakten samt hanteringskostnad på 700 SEK inkl. moms enligt ovan.

För dig som företag som handlar hos oss tillämpas Köplagen. Där finns det ej någon legal ångerrätt för dig som företagare.

Specialbeställningsvaror – ingen ångerrätt
Vid köp av våra möbler eller andra varor med kundanpassat utförande som exempelvis unikt tyg eller unik kulör så är dessa varor specialtillverkade för dig. Då gäller inte ångerrätten.

Garanti
För privatpersoner tillämpar vi Konsumentköplagen och säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti. För dig som företag som handlar hos oss tillämpas Köplagen. Då den ej reglerar garanti är det du som köpare som har bevisbördan för att felet fanns från början.

Reklamation
När du som privatperson köper en vara på ekdahls-mobler.se har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Det innebär att du kan reklamera fel på din vara som fanns vid köpet men som kanske visar sig först senare. Ett fel som beror på vanvård, olyckshändelse, ej följt skötselråd eller liknande ansvarar dock inte Ekdahls Möbler AB för. Om du vill åberopa reklamationsrätten av en felaktig vara ska du meddela till shop@ekdahls-mobler.se  så snart du upptäcker felet. Ordererkännande samt bilder ska skickas med. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet.

När vi tagit emot din reklamation gör vi en bedömning av varan utifrån gällande lagstiftning. Om den reklamerade varan efter sådan bedömning visar sig vara felaktig kompenserar vi dig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning men om varan visar sig inte vara felaktig har Ekdahls Möbler AB rätt att neka reklamationen. Vid en nekad reklamation betalar du returfrakten. För godkända reklamationer står Ekdahls Möbler AB för returfrakten.

För dig som företag som handlar hos oss tillämpas Köplagen. Av Köplagen framgår det att det finns en tvåårig (2) reklamationsrätt.

Övrigt
Tänk på att bilderna på skärmen kan skilja sig i färg, struktur och nyans jämfört med levererad produkt.

Ändring av villkor
Ekdahls Möbler AB förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa köpvillkor löpande. Uppdateringar av köpvillkoren publiceras på ekdahls-mobler.se och gäller för köp som ingås efter uppdateringen.

Dessa villkor gäller för köp som ingås efter 2023-01-01.

Tvist
Eventuella tvister löses i första hand direkt med vår kundtjänst. Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.